25-Lat na Rzecz Rozwoju Branży Lakierniczej w Polsce

Postęp technologiczny zmienia nasze życie z dekady na dekadę, inteligentne fabryki, robotyzacja, czy Internet rzeczy to już rzeczywistość. Wyższa jakość, niższe koszty, krótki czas realizacji zleceń – to z kolei coraz częstsze zadania, które stoją przed producentami,  dlatego zdolność personalizacji oferty w obecnych czasach jest kluczowym elementem stania się pierwszą opcją potencjalnych klientów. Adaptacja rozwiązań jest konieczna w każdym sektorze, również w przemyśle lakierniczym.

Ecoline, doskonale rozumie te potrzeby, dlatego tworzy linie lakiernicze skrojone pod specyficzne wymagania i oczekiwania Klienta i dostarcza rozwiązania, które pozwalają na koordynowanie, kontrolowane i dostosowywanie produkcji, czyniąc ją szybszą, bardziej elastyczną i rentowną. Nie ma znaczenia sektor, do którego należy firma, czy jest on przemysłowy, rolniczy lub motoryzacyjny. Dla każdego istnieje rozwiązanie, jego własne rozwiązanie.

Dlaczego firma Ecoline zdecydowała się na proponowanie projektów dedykowanych ściśle pod wymogi klientów, rozmawiamy z Panem Piotrem Potockim, prezesem firmy Ecoline.

− Zacznijmy od wspomnień. Właśnie mija 25 lat od założenia firmy Ecoline. Jak według Pana zmieniła się branża lakiernicza w okresie tego czasu?

− Mogę powiedzieć, że nastąpił przeskok technologiczny. Początkowo proponowaliśmy bardzo proste i ekonomiczne rozwiązania, na które wówczas było stać polskich przedsiębiorców. Ówczesna paleta kolorów farb proszkowych to raptem kilka podstawowych barw. Branża lakiernicza, zarówno w zakresie rozwiązań dotyczących linii lakierniczych, jak i samych farb od samego początku rozwija się niezwykle dynamicznie. W dobie współczesnych technologii malowanie proszkowe jest jedną z najczęściej wykorzystanych metod pokrywania powierzchni. Dziś, nasze linie lakiernicze to konstrukcje wysoko zaawansowane technologiczne, dostosowywane pod każdym względem do oczekiwań klientów z hermetyzacją procesu lakierniczego, robotyzacją oraz własnymi opatentowanymi rozwiązaniami. Jeżeli chodzi o farby proszkowe, obecnie oferujemy pełną gamę kolorów w RAL, NCS i PANTONE, o różnorodnych efektach i przeznaczeniach.

 

− Skąd  zrodził się pomysł na autorskie rozwiązania sygnowane marką Ecoline i jak te technologie zostały przyjęte przez klientów w Polsce?

− Obecnie mamy zainstalowanych ponad 180 linii lakierniczych w Polsce. Początkowo współpracowaliśmy z firmami zewnętrznymi z rynku europejskiego. Jednak rozwiązania, które były przez nich oferowane, nie spełniały coraz wyższych oczekiwań naszych klientów. Dlatego, chcąc sprostać rosnącym potrzebom naszych odbiorców zaczęliśmy pracować nad własnymi rozwiązaniami, których potrzebował rynek. Stworzyliśmy bardzo silny dział Badań i Rozwoju, w którym nasz zespół wysoko wykwalifikowanych technologów, inżynierów, projektantów i chemików nieustannie pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Szereg różnorodnych projektów badawczo-rozwojowych doprowadził m.in. do czterech autorskich patentów. Autorskie rozwiązania oraz projekty ściśle dostosowane do potrzeb produkcyjnych i oczekiwań klientów przyjęły się z wielkim entuzjazmem i wypełniły lukę rynkową.

− Czym projekty Ecoline wyróżniają się na tle konkurencji?

− W tej chwili jesteśmy postrzegani na rynku jako firma, jedna z niewielu w Polsce, która jest w stanie zaoferować projekty wysoce zaawansowane technologicznie, dokładnie przemyślane i przeanalizowane, oferująca najnowsze technologie, optymalizacje procesowe i wysoką energooszczędność. Każde rozwiązanie, które proponujemy Klientowi oparte jest na dokładnej analizie jego potrzeb, a każda linia lakiernicza to zupełnie inny projekt, dostosowany w każdym szczególe do zakładanych oczekiwań. Nie interesuje nas tylko sama maszyna, ale również całe otoczenie lakierni. Wprowadziliśmy pełną hermetyzację procesu malowania, która wcześniej była marginalizowana przy projektowaniu malarni. Podczas procesu malowania proszkowego duży problem stanowią wtrącenia z otoczenia obniżające jakość lakierowanej powierzchni. Rozwiązania Ecoline pozwalają na optymalizację całego procesu malowania proszkowego i zachowanie sterylności na każdym etapie. Dodatkowo proponujemy naszym Klientom rekuperację ciepła, tunele schładzania po piecu suszącym i wypalającym, clean room z pełną regulacją temperatury i wilgotności w wymaganym zakresie pracy farby proszkowej.

− Umiejętne, wtórne wykorzystanie ciepła w obecnych czasach staje się strzałem w dziesiątkę. Czy firma Ecoline w tym zakresie również wprowadza jakieś propozycje?

− Tak jak już wcześniej nadmieniłem, dzięki wdrażanym autorskim projektom proponujemy rozwiązania pozwalające na wykorzystanie wytworzonego ciepła odpadowego z detali i wykorzystania go do np. ogrzewania innych pomieszczeń i hal. Przez zastosowanie tuneli schładzania i separację gorących detali obniżamy temperaturę hali lakierni, dzięki czemu polepszamy komfort pracy pracowników.

− Jak wygląda proces od uruchomienia do projektu linii lakierniczej?

− Po przeprowadzeniu dokładnej analizy potrzeb i możliwości dotyczących budowy nowej lakierni, nasz zespół inżynierów przystępuje do przygotowania wstępnego layoutu, z uwzględnieniem powierzchni, wydajności itp. Jeżeli projekt tego wymaga lub gdy w grę wchodzi zamiana lakierni mokrej na proszkową, jesteśmy również w stanie na przeprowadzenie testów malowania detali daną farbą w lakierni we własnym centrum badawczym. Następnie, przedstawiamy propozycję w zakresie redukcji kosztów oraz poprawy wydajności. Po zaakceptowaniu projektu przystępujemy do produkcji elementów składowych linii. Kolejny etap to uruchomienie i kalibracja całej linii.

 

Nie jest to jednak dla nas ostatni etap, ponieważ nasza współpraca nie kończy się tutaj. Nasze wsparcie otrzymują również klienci w zakresie know−how malowania proszkowego, dzielimy się z nimi wiedzą i doradzamy, jak uniknąć wad lakierniczych i pomagamy zoptymalizować cały proces. Zapewniamy również pełen serwis gwarancyjny i pogwarancyjny naszych urządzeń oraz gwarantujemy dostęp do wszystkich części zamiennych.

− Na co inwestorzy, Pana zdaniem, powinny zwrócić uwagę na wstępnym etapie projektowania linii lakierniczej?

− W wielu przypadkach właściwe rozplanowanie i wyposażenie hali jest bagatelizowane w fazie projektowania. Po rozpoczęciu produkcji niektórych zmian nie da się, niestety już wprowadzić lub jest to zbyt kosztowne. Na dziś również wymagania budowlane i środowiskowe nakładają szereg wymogów, które powinny być przewidziane przed uruchomieniem lakierni. Przykładem może być tutaj posadowienie tuneli przygotowania powierzchni na specjalnej żywicy chemoodpornej, kabiny do malowania proszkowego muszą być umieszczone na specjalnych posadzkach antyelektrostatycznych, nie możemy również pominąć odpowiedniej wentylacji. Ilość wymiany powietrza powinna być znormalizowana i dostosowana do polskich norm, jak również aspekty związane z systemami przeciwwybuchowymi. Wprowadzona przez nas hermetyzacja produkcji jest również niezwykle istotna.

− W Polsce funkcjonuje wiele firm, które oferują rozwiązania dla malarni proszkowych. Czy rynek lakiernictwa proszkowego, Pana zdaniem, jest wciąż chłonny i będzie się rozwijał?

− Jak najbardziej, rynek polski jest bardzo dynamicznym rynkiem. Bardzo wiele firm zachodnich przenosi swoją produkcję na teren Polski, dzięki czemu zapotrzebowanie na lakiernie proszkowe ma tendencję rosnącą. W związku z rygorystycznymi wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska, wiele firm zmienia technologię z malowania ciekłego, zwłaszcza rozpuszczalnikowego, na malowanie proszkowe. Rozwój rynku farb proszkowych wiąże się też z coraz bardziej rygorystycznymi wymaganiami ochrony środowiska i ekologią. Przy malowaniu proszkowym nie występują lotne związki organiczne.

− Oprócz malarni proszkowych proponujecie również szeroką ofertę farb proszkowych? Jak wygląda rozwój tego segmentu rynku?

− Rynek farb proszkowych również bardzo się rozwinął. Gdy rozpoczynaliśmy naszą przygodę z farbami proszkowymi, na rynku było dostępnych około dziesięciu podstawowych kolorów. Wcześniej współpracowaliśmy z firmą Ecopolifix, która została wykupiona przez japońską grupę KANSAI HELIOS i w tym momencie dystrybuujemy farby właśnie tego producenta. Na dziś mamy pełną kolorystykę w palecie RAL, PANTONE, czy NCS i jesteśmy w stanie zaoferować farbę w każdym kolorze jakiego potrzebuje klient. Oprócz dowolnej kolorystyki i różnych efektów, możemy oferować farby o dowolnym przeznaczeniu, takie jak np. farby antyrefleksyjne, antystatyczne, odporne na UV, farby antybakteryjne, antypoślizgowe z certyfikatem QUALICOAT.

− Ecoline swoją siedzibę ma na Podkarpaciu. Nie tylko nie odcinacie się od tego, ale jesteście dumni z pochodzenia i podkreślacie walory tego regionu, m.in. organizując od kilku lat Forum Nowych Technologii Malowania. Do kogo jest ono skierowane i skąd taki pomysł nie tylko na dzielenie się wiedzą, ale i integrację branży lakiernictwa proszkowego?

− Od początku istnienia naszej firmy dążymy do tego, by Ecoline był nie tylko firmą pierwszego wyboru, ale również mocnym oparciem na każdym etapie produkcyjnym w firmach naszych klientów.

Dlatego regularnie prowadzimy warsztaty malowania proszkowego, które cieszą się ogromną popularnością w branży lakierniczej i dostarczają cennej wiedzy uczestnikom. Corocznie organizujemy również Forum Nowoczesnych Technologii Malowania, które kierujemy do wszystkich zainteresowanych najnowszymi osiągnięciami z branży. Wymiana cennych doświadczeń i nawiązywania nowych kontaktów, to główny cel konferencji. Forum NTM, to nie tylko światowi producenci materiałów i urządzeń do lakierowania proszkowego, ale przede wszystkim spotkanie wiodących i technologicznie zaawansowanych firm.

− Na koniec nie sposób pominąć pytania o przyszłość.

− Szanse rozwoju dla firm działających w dziedzinie szeroko rozumianego lakiernictwa i farb proszkowych związane są z umiejętnością uważnej obserwacji trendów rynkowych i łatwością adaptacyjną. Liderami pozostaną te przedsiębiorstwa, które potrafią przewidywać te zmiany, których badania skupione są na poszukiwaniu coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań i dostosowywaniu ich do oczekiwań klientów, a nawet ich wyprzedzaniu.

Poleganie na profesjonalnych partnerach, którzy umieją słuchać, prezentują alternatywy i wdrażają personalizowane propozycje, tworząc rozwiązania mające na celu osiągnięcie priorytetów i zachowanie przewagi konkurencyjnej – to atuty, które gwarantujemy. To nasza przeszłość, teraźniejszość i przyszłość…

 

Zjedź w dół Zjedź w dół Zjedź w dół 2